marți, 28 februarie 2017

*Valentine's Day Sau Marketingul Emotiei*

Ati auzit vreodata de ziua temperamentului? De ziua perceptiei? Dar de ziua memoriei? My best guess este ca nu. In acest caz, cum isi castiga legitimitatea o zi precum cea a indragostitilor? Sau, dimpotriva, ar trebui sa incadram minunatul Valentine's day de import in categoria unor zile precum ziua mamei, ziua copilului, ziua mersului pe bicicleta sau a bolnavilor de cancer? Ce este atat de universal in ideea de a fi indragostit incat aceasta sa fie transformata in sarbatoare? Intr-adevar, nu se poate contesta universalitatea dragostei, insa este acesta un motiv suficient pentru a dedica emotiei respective o zi? Si inca una internationala? In ideea de zi internationala a ceva se ascunde atat o dorinta de a celebra cu sinceritate acel ceva anume, dar si consecinta acestei dorinte: inevitabila nivelare a semnificatiei autentice a emotiei prin transformarea acesteia in produs comercial. Iar produsele comerciale sunt menite a semnifica prin "procura" tot ceea ce noi, prin propria noastra prezenta, ar trebui sa comunicam persoanei iubite. Potrivit acestui rationament, o inima "I love you" cumparata de la hypermarket, posibil la reducere, ar trebui sa compenseze intervale indelungate de absenta, multiplele insatisfactii cu care l-am alimentat pe partener de-a lungul anului. Pe scurt, este vorba de un alibi, de o formalitate. Ce invatam de aici? Simbolurile dragostei se cumpara, se vand, si incap foarte bine in acelasi carucior de cumparaturi alaturi de lapte si de detergentul de vase. Totul se brand-uieste, totul este bun de consum. Nimeni nu vrea sa imputineze ca esenta ceea ce omul traieste in emotie sau in sentiment. Ceea ce am vrut sa subliniez este stupiditatea faptului de a transforma emotia ca atare intr-un pretext de a vinde si de a cumpara produse brand-uite sub numele dragostei. Cat despre sfatul sau indicatia de a "iubi in stilul dulce romanesc"... habar nu am ce este aia, dar suna cel putin amuzant. Nu am auzit vreodata ca romanul sa se remarce printr-un stil dulce al iubitului. Iarta-mi cinismul, insa brandul de tara al Romaniei este mancatul de sarmale. Iar ziua indragostilor, fie si ca Dragobete, a devenit mai vizibila numai pe fondul importului masiv de Valentine's day.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu